zaterdag 18 mei 2013

Mens en medemens- (Ethische modellen)

Grondhouding aannemen:
Ik zou met mijn leerlingen afspreken dat er een deadline is voor het indienen van opdrachten en dat iedereen hem eraan moet houden. Ze moeten deze afspraak maar naleven.Ik zal ervoor zorgen dat mijn regels en de daarbij horende sancties duidelijk zijn voor mijn leerlingen. Ik mag de opdrachten die te laat ingediend zijn niet zomaar accepteren tenzij  er een grondige reden voor is.


Dialoog voeren:
Met de leerling(en) die hun opdracht te laat hebben ingediend, zou ik een gesprek met aangaan.Zo kan ik achterhalen wat het probleem is. Ook zal ik bij andere leerkrachten eens horen of zij ook al problemen hebben ondervonden met de desbetreffende leerling(en).


Situatie analyseren:
Uit de gesprekken die ik zal uitvoeren zal ik beter de situatie kunnen bekijken waarin de leerling zich bevind.
Hierdoor zal ik beter mijn conclusies kunnen trekken.


Handelingsmogelijkheden onderzoeken:
Bij het te laat indienen van opdrachten zal ik sancties nemen waarbij ik geen evaluatie zal doen of ik zal punten aftrekken bij het nakijken van de opdrachten.
Bij een geldige reden zal ik wel tot evaluatie overgaan.


Motieven verhelderen:
Ik zal dus als leerkracht mijn besluit verantwoorden t.o.v. mijn leerlingen en ouders. Ik zal hen uitleggen waarom ik deze sanctie heb genomen. Bij het te laat indienen van opdrachten zonder geldige reden zal ik hen zeggen dat iedereen gelijk moet behandeld worden. De regels die ik voorop heb gesteld moeten nageleefd worden.


Effecten inschatten:
Bij het invoeren van sancties terwijl de deadline niet wordt nagestreefd zullen de leerlingen beseffen dat het menens is en hierdoor zullen ze waarschijnlijk gemotiveerd geraken, om toch maar op tijd die opdrachten in te dienen.


Intuïties uitspreken:
Wanneer een leerling de opdrachten te laat heeft ingediend zal ik gelijk vragen hoe dit komt.


Normen verduidelijken:
Ik zal de leerlingen en ouders duidelijk maken dat het invoeren van de deadline vermeld staat in het schoolreglement zodat ze goed beseffen welke normen er gehandhaafd moeten worden.


Waarden evalueren:
Hierbij zal ik ook vertellen dat stiptheid heel belangrijk voor me is want anders zullen er sancties volgen. Wanneer er bij leerlingen een uitzondering is gemaakt zal ik aan de andere leerlingen uitleggen waarom ik daarbij een uitzondering heb gemaakt zodat er geen gevoel van ongelijkheid tussen de leerklingen ontstaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten